Ile czasu można zmarnować na wypełnianie CRM?

Facebook
LinkedIn
Twitter
Email

Często można usłyszeć od handlowców narzekania, że CRM to strata czasu. Kolejne bezsensowne zadanie nałożone przez szefa na ich ciasno upakowany kalendarz zajęć.

Niedawno pracowałam z firmą, która rozpoczęła wdrożenie nowego systemu CRM. Zespół sprzedaży jeszcze nawet nie zaczął używać systemu, a już miał postawę – łagodnie mówiąc – oporującą. Podczas szkolenia jeden z handlowców podszedł do mnie i powiedział: „Zastanawiam się, ile czasu będę musiał teraz zmarnować na wypełnianie CRM-a?” 

CRM jest w wielu firmach traktowany jako system do raportowania aktywności i statusów szans sprzedaży. Niektórzy mówią, że skrót CRM znaczy Chief Relationship Management 🙂 Tymczasem CRM to narzędzie pracy, tak samo niezbędne w pracy sprzedawcy, jak edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny, Power Point, poczta elektroniczna i telefon komórkowy. To narzędzie do codziennej pracy, które tę pracę organizuje i zdejmuje nam z głowy mnóstwo czasochłonnych zadań. 

Popatrz na to w ten sposób:

Planowanie czasu

Ile czasu spędzasz w każdym tygodniu na planowaniu spotkań i wpisywaniu ich do kalendarza?
Z CRM-em zajmie ci to tyle samo czasu, z tą jednak różnicą, że kontakt zaplanowany w CRM od razu pojawi się w Twoim kalendarzu.

A ile czasu spędzasz codziennie na tworzeniu i aktualizowaniu listy zadań? W CRM zajmie ci to tyle samo czasu, ale przewaga jest taka, że planowane zadania będą powiązane z szansami sprzedaży, klientami, konkretnymi osobami u klienta, pytaniami jakie klient może mieć, projektami, nad którymi u klienta pracujesz. Wszystko to będziesz mieć w jednym miejscu i wszystkie te informacje będą ze sobą logicznie powiązane.

Układanie strategii sprzedaży

Ile czasu spędzasz, planując strategię sprzedaży dla każdego z klientów?

Z CRM-em powinno Ci to zająć tyle samo czasu. Jednak w CRM-ie masz dostęp do danych historycznych (jeśli podłączasz w systemie swoje notatki, dokumenty itp.) i możesz je łatwo przeglądać, podczas planowania kolejnych działań.
Ile czasu spędzasz na zbieraniu informacji o kliencie, zebraniu materiałów, danych, kontaktów?

Gdzie potem to wszystko trzymasz? Jak do tego wracasz? W CRM-ie masz to wszystko w jednym miejscu, podpięte pod klienta.

Podsumowania po spotkaniach z klientem

Tu pewnie pomyślisz „A mam Cię! A co z aktualizowaniem danych w CRM po spotkaniach z klientem? To zajmuje naprawdę dużo czasu.” Czy ja wiem..? Wiele systemów CRM ma dostęp mobilny, ale to zostawmy na boku. Nie wiem jak Ty, ja na spotkaniach po staremu notuję w zeszycie i znam wielu sprzedawców, którzy robią podobnie. Czy po powrocie do biura przepisuję te notatki do CRM-a?  Jasne, że nie. Piszę notatkę podsumowującą i wysyłam ją do klienta.

To nie jest praca z CRM-em, to jest praca z klientem. Notatkę wysyłam bezpośrednio z CRM-a, ale jeśli Twój system nie daje takiej możliwości, to wysłany e-mail możesz na pewno załączyć w systemie CRM.

Jeśli chcesz zachować w systemie jakieś dodatkowe informacje, możesz je dopisać, albo (szybsza wersja) zrobić zdjęcie stron w notatniku i wrzucić jako załącznik do systemu. Możesz zrobić to wtedy, kiedy analizujesz spotkanie i planujesz kolejne kroki. Ile czasu to zajmie? Naprawdę niewiele, a ponadto i tak jesteś w systemie, więc tam od razu planuj swoje działania.

Analizy lejka sprzedaży

Ile czasu spędzasz analizując lejek sprzedaży i swoich klientów, po to, żeby ocenić swoje szanse na realizację założonego wyniku? W tym miejscu korzyści z CRM-a rosną w postępie geometrycznym. Bez systemu CRM, prawdopodobnie, masz informacje w różnych dokumentach, zeszytach, arkuszach kalkulacyjnych, na kartkach papieru, w niejasnych wspomnieniach, albo na setkach malutkich żółtych karteczek, do których prawdopodobnie nigdy nie wracasz.

Ile czasu spędzasz na aktualizowaniu lejka? Godzinę w tygodniu? Dwie? Trzy? To zadanie bez CRM-a na ogół wymaga odszukania odpowiedniego arkusza kalkulacyjnego, zaktualizowania odpowiednich pól, czasami kopiowania i wklejania z jednego arkusza do innego. Musisz wrócić do swoich notatek z całego tygodnia, próbując sobie przypomnieć, co się wydarzyło, jaki był postęp w poszczególnych tematach itd..  Z CRM-em ten czas spada do zera. CRM robi to za ciebie automatycznie i w czasie rzeczywistym. Tak długo, jak długo na bieżąco pracujesz w CRM nad każdą sprzedażą i każdym klientem, Twój lejek jest zawsze aktualny.

Raporty i zestawienia

Wróćmy na moment do tych wszystkich czasochłonnych raportów, o które prosi szef, zarząd i inne osoby w firmie. Ile czasu zajmuje Ci w miesiącu przygotowanie raportów na życzenie różnych osób w organizacji? Dobra wiadomość jest taka, że z CRM-em nie musisz tego robić. Zarząd może sobie sam wejść do systemu, wyszukiwać i analizować dane i tworzyć raporty.

Podsumowując – CRM nigdy nie powinien być czymś dodatkowym, czymś, na co musisz wygospodarować dodatkowy czas pracy. Raporty z systemu powinny być naturalnym wynikiem tego, że pracujesz z systemem na bieżąco, a nie celem samym w sobie.

CRM to świetne narzędzie, które – jeśli używasz go mądrze i systematycznie – naprawdę Ci się odwdzięczy. Wyręczy Cię z pamiętania szczegółów, pomoże Ci myśleć, analizować, planować i działać sprawniej.

Znam handlowców, którzy byliby bardzo wkurzeni, gdyby ktoś im zabrał CRM, na którym pracują.

Przeczytaj również to...

Paradoksalne zasady złożonej sprzedaży

A oto ona – nasza WSPÓLNA lista rzeczy, które działają w sprzedaży inaczej, niż mogłoby się wydawać, odwrotnie, nietypowo, niezgodnie z intuicją

7 komentarzy na temat “Ile czasu można zmarnować na wypełnianie CRM?”

  1. Bardzo dobry wpis „odczarowujący” często nielubianego CRMa. Wg. starej szkoły (tu w ujęciu pejoratywnym), wszelkie procesy i systemy bardziej przeszkadzały w pracy handlowca i ograniczały kreatywność. Dzisiaj, dobrze zrozumiany CRM, to super skuteczne narzędzie. Pozwala zbudować przewidywalną, powtarzalną metodę na bardziej efektywne sprzedawanie, szczególnie w skali.

    1. Dziękuję za komentarz.
      To prawda, dzisiejsze CRM-y to naprawdę przyjazne i wydajne narzędzia, a praca np. z systemem tak przyjaznym jak LiveSpace to bajka
      Chociaż ja uważam, że można się zaprzyjaźnić z prawie każdym CRM-em, nawet z tych „starych” systemów można naprawdę dużo „wycisnąć”.

  2. Ciekawy artykuł. Zasada dla każdego systemu informatycznego w firmie jest zawsze jedna- użytkownicy muszą zobaczyć w nim narzędzie wspierające codzienną pracę operacyjną, a nie przeszkadzające w niej. Owszem, nawet najlepszy system można źle wdrożyć i tym samym wywołać sporo negatywnych emocji, a co gorsza brak konsekwencji w pracy na takim narzędziu. W myśl starej już anegdotki z któregoś z urzędów- ” w związku z wdrożeniem nowego systemu informatycznego wszystkie działania będą trwały dwa razy dłużej”.

    1. Dziękuję za komentarz
      Zgadzam się w pełni. Ten brak konsekwencji jest przy wdrażaniu CRM-a bardzo częstym zjawiskiem, zbyt często używanie CRM-a przez handlowców jest opcjonalne i nie jest wspierane przez menedżerów. Nie wyobrażam sobie, żeby jakakolwiek organizacja pozwoliła sobie na taką opcjonalność w przypadku na przykład systemu produkcyjnego.
      A podobno sprzedaż jest najważniejsza 🙂

  3. To oczywiste, że początki bywają trudne ale z biegiem czasu jeśli pracownik przyzwyczai się do systemów będą one mu bardzo pomagać. Najważniejsza jest cierpliwość!

  4. Czasami ciężko jest przekonać pracowników do systemu CRM. Dlatego kluczowa moim zdaniem jest rozmowa z pracownikami, przedstawienie im dlaczego warto zacząć korzystać z takiego systemu. Warto także z nimi przedyskutować, jakie funkcjonalności są z ich punktu widzenia ważne. Pomijanie ich w tej kwestii może budzić w nich wiele niechęci związanej z takim rozwiązaniem. Co sądzi Pani na temat wdrożeń? Czy każdy pracownik powinien mieć szkolenie indywidualne, czy wystarczy grupowe?

Napisz swój komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top

Trzymaj rękę na pulsie

Raz w tygodniu prosto do Twojej skrzynki e-mail: 
  • aktualne trendy w złożonej sprzedaży B2B,
  • sprawdzone know-how
  • narzędzia dla handlowców i szefów sprzedaży.
Zgoda 1
Zgoda 2