Nienawidzę sprzedawać

Każdy z nas słyszał nie raz od kolegów, czy przyjaciół stwierdzenie „Nienawidzę sprzedawać”.
Ba, wielu z nas słyszało ten głos dochodzący z głębi naszego własnego serca.

Czasami zdarza się, że ktoś zbłądzi do tzw. działu sprzedaży nie mając świadomości, że będzie musiał zmagać się ze swoją niechęcią do kontaktów z klientami. Niektórzy w tym momencie odkrywają w sobie także przedziwny opór i mówią: ” Nie wiem jak to wyrazić, ale nie chcę, aby ludzie myśleli o mnie,  jako o sprzedawcy.”

Wiele osób, które nie pracują zawodowo w sprzedaży czuje tak samo. Dzięki Opatrzności nie trafiły one do działu sprzedaży i mogą sobie na taki komfort pozwolić. Przynajmniej wydaje im się, że ich sprzedaż w ogóle nie dotyczy (ale oczywiście mylą się i odkrywają to  w najmniej oczekiwanym momencie).

Sprzedawanie jest zjawiskiem, które wybiega daleko poza klasyczne relacje sprzedawca-klient i występuje nie tylko w życiu biznesowym. Jeśli tylko nie dajemy czegoś za darmo,  to w zasadzie można uznać, że sprzedajemy. Nie musisz być pracownikiem działu sprzedaży, aby od czasu do czasu stanąć oko w oko z potencjalnym decydentem, który ma rozważyć Twoją ofertę.  Czasem zamiast produktów i usług sprzedajemy siebie. Oczywiście nie w sensie dosłownym,  ale oferując swoją wiedzę, fachowość i zaangażowanie. To najtrudniejsza sprzedaż.

 

Co jest takiego w sprzedaży, że większość ludzi tego nie lubi?

Dlaczego wiele osób deklaruje głośno i dobitnie, że nigdy, przenigdy nie zajmą się sprzedażą. Jako powód podają prostą przyczynę, ale jakże stanowczą – bo się do tego nie nadają.

Czy wiedza co mówią? Czy rozumieją czym jest, albo czym może być sprzedaż?

Sprzedaż ma mnóstwo negatywnych stereotypów. Zapytaj siebie jakie masz skojarzenia, kiedy myślisz o przedstawicielach handlowych. Co przychodzi Ci do głowy? „Wciskanie”? „Przymilny”? „Nachalny”?

A teraz wyobraź sobie, że nie musisz nikomu niczego „wciskać” , ani nikim „manipulować” ani być ” cwany”, żeby sprzedać.
Wyobraź sobie, że możesz być uczciwy, bezpośredni, kompetentny i profesjonalny.
I odpowiedz sobie na dwa proste pytania:
Czy lubisz pomagać ludziom? Czy lubisz patrzeć jak ludzie odchodzą zadowoleni i szczęśliwi z rozwiązania, które zakończyło  jakiś ich problem?

Jeśli odpowiedź chociaż na jedno z tych pytań brzmi TAK – jesteś urodzonym sprzedawcą, ponieważ sprzedaż nie polega na zmuszaniu ludzi do kupowania.
Sprzedaż polega na…pomaganiu klientowi w osiąganiu celów o których marzy, albo rozwiązywaniu problemów, które utrudniają mu życie, pracę, drogę do sukcesu.

Czy to nie jest to, co ty chcesz robić?

Sekret sprzedaży polega na skupieniu się na tym, czego klient chce.